Jak zostać mediatorem w sprawach nieletnich
Prezes Sądu Okręgowego w Radomiu prowadzi wykaz instytucji lub osób godnych zaufania uprawnionych do przeprowadzania postępowania mediacyjnego w sprawach nieletnich ( na podstawie Rozporządzenia Ministra Sprawiedliwości z dnia 18 maja 2001 r. w sprawie postępowania mediacyjnego w sprawach nieletnich, Dz.U. nr 56 poz.591 ).
Osoby ubiegające się o wpis do wykazu zobowiązane są przedłożyć Prezesowi Sądu Okręgowego w Radomiu następujące dokumenty:
- podanie do Prezesa Sądu Okręgowego w Radomiu o wpis do wykazu, w którym należy podać informacje odnośnie spełnienia warunków wymaganych do objęcia tej funkcji,
- życiorys lub kwestionariusz osobowy,
- odpis dyplomu ukończenia studiów wyższych,
- aktualne zaświadczenie o niekaralności,
- kopię dowodu osobistego,
- oświadczenie kandydata, iż korzysta z pełni praw cywilnych i publicznych,
- oświadczenie, że kandydat biegle włada językiem polskim w mowie i piśmie,
- oświadczenie, że kandydat daje rękojmię należytego wykonywania obowiązków,
- oświadczenie, że kandydat nie pełni żadnej funkcji wymienionej w § 6 Rozporządzenia Ministra Sprawiedliwości z dnia 18 maja 2001 r. w sprawie postępowania mediacyjnego w sprawach nieletnich,
- dowód uiszczenia opłaty skarbowej w wysokości 10 zł, pobieranej na podstawie art. 5 ust. 1 ustawy z dnia 16 listopada 2006 roku o opłacie skarbowej (Dz.U.2015.783, z późn. zm.),
- kopie dokumentów świadczących o:
- posiadanym wykształceniu z zakresu psychologii, pedagogiki, socjologii, resocjalizacji lub prawa oraz doświadczeniu w zakresie wychowywania lub resocjalizacji młodzieży,
- ukończeniu szkolenia dla mediatorów polegającym na zaznajomieniu się z problematyką postępowania mediacyjnego oraz uzyskaniu wiedzy potrzebnej do wykonywania czynności mediatora, o którym mowa w § 8 Rozporządzenia Ministra Sprawiedliwości z dnia 18 maja 2001 r. w sprawie postępowania mediacyjnego w sprawach nieletnich (Dz. U. 2001.56.591, z późn. zm.),
- posiadanych umiejętnościach rozwiazywania konfliktów oraz nawiązywania kontaktów międzyludzkich.
Ponadto należy dołączyć dowód uiszczenia opłaty skarbowej w wysokości 10 zł, pobieranej na podstawie art.1 ust1. pkt.1 litera a, ustawy z dnia 16 listopada 2006r o opłacie skarbowej (Dz. U. Nr. 225 poz.1635).Należność winna być wpłacona na konto Urzędu Miejskiego w Radomiu dostępne na stronie BIP http://bip.radom.pl/ra/urzad-miejski/numery-rachunkow/13136,Numery-rachunkow.html
z dopiskiem: „opłata skarbowa od wniosku o ustanowienie mediatorem sądowym”.
Osoba ubiegająca się o wpis na listę potwierdza spełnienie warunków wpisywania na listę przez złożenie stosownych oświadczeń potwierdzonych czytelnym podpisem oraz oryginałów lub kopii dokumentów.
Dokumenty będące kopiami winny być poświadczone notarialnie za zgodność z oryginałem lub przez pracownika Oddziału Administracyjnego Sądu Okręgowego w Radomiu (pokój nr 202, piętro II), po przedstawieniu ich oryginałów w celu potwierdzenia zgodności.
Decyzję o wpisaniu lub odmowie wpisania do wykazu kandydatów na mediatorów ds. nieletnich podejmuje Prezes Sądu Okręgowego w Radomiu.
Wszystkie dodatkowe informacje, dotyczące spraw mediatorów można uzyskać pod numerem telefonu – (048) 67-76-720.
Instytucje ubiegające się o wpis do wykazu zobowiązane są złożyć:
1) wniosek o wpis do wykazu,
2) kopię aktualnego odpisu z Krajowego Rejestru Sądowego,
3) kopię statutu,
4) dokumenty potwierdzające posiadanie warunków organizacyjnych i kadrowych umożliwiających przeprowadzania postępowania mediacyjnego,
5) osoba fizyczna występująca z ramienia instytucji składa komplet dokumentów, tak jak osoba ubiegająca się o wpis do wykazu.
6) W obu przypadkach należy przedstawić oryginały dokumentów do poświadczenia kopii.
Dokumenty należy złożyć w Oddziale Administracyjnym, pok. 202, II piętro, tel. (048) 677 67 20.